I. ADVENT 2014

Ma kezdődik az adventi időszak. Advent I. vasárnapja idén Szent András napjára esik.

Az advent szó jelentése: “eljövetel”.

Nagyon szép és izgalmas ez az időszak, mi is gőzerővel készülünk a karácsonyra. Az adventi időszak pedig tökéletes arra, hogy a szívünket és lelkünket is ünneplőbe öltöztessük.

Elkészítettük adventi koszorúnkat itthon, és így most virtuálisan is gyújtunk egy gyertyát veled:

 IMG_1889

A történelem során miért volt fontos november 30.-a? Íme:

* Szent András apostol:
András apostol egyike volt Jézus tizenkét tanítványának, akik tanúi lehettek Jézus
Krisztus földi művének. A hagyomány szerint X formájú kereszten szenvedett
vértanúságot: ez az andráskereszt.

* Vályi K. András születésnapja – 1764:
Statisztikus, földrajztudós, pedagógus, a pesti egyetemen a magyar nyelv első tanára.
Munkásságának legfontosabb pontja, amikor egy három kötetes helytörténeti mű megírása, melynek címe: “Magyar Ország”. A legelső magyar nyelven megjelent betűrendes helységnévtár. A korabeli Magyarország 12 500 települését sorolja fel.

* Balló Mátyás születésnapja – 1844:
Vegyészmérnök.  Az újonnan alapított Vegyészeti és Élelmiszervizsgáló Intézet első igazgatója lett. Az Magyar Tudományos Akadémia tagja volt. Ő írta az első kémia tankönyvet a középiskolák részére. Az analitika terén a munkássága jelentős.

* Hőgyes Endre születésnapja – 1847:
Orvos, egyetemi tanár, a Magyar Tudományos Akadémia tagja. A kísérleti orvostudomány kiemelkedő kutatója.

* Heim Pál születésnapja – 1876:
Gyermekgyógyász, és egyetemi tanár. Munkásságának középpontjában a csecsemők és az ő táplálkozásuk állt.

Hol emlékeznek meg róla? Néhány érdekesség:

  • A főváros vezető gyermekintézményét (Budapest, Üllői út 86.) 1957-ben Heim Pálról nevezték el
  • az Országos Stefánia Szövetség Heim Pál-emlékérmet készített az eredményes munkát végzők jutalmazására
  • az Erzsébet Tudományegyetem már 1931-ben szobrot avatott róla a pécsi Gyermekklinika kertjében
  • a miskolci 11. sz. Kassai úti bölcsőde a Heim Pál nevet viseli
  • Heim Pál Megyei Gyermekkórház, Veszprém
  • dédunokája Heim Pál Egészség Díjat alapított az egészség érdekében jelentős tevékenységet kifejtő szakemberek, nővérek, asszisztensek, szakápolók, ápolók és szakmai csoportjaik társadalmi megbecsülését növelendő

* Magyar Automobil Club megalakulása – 1900

* Jonathan Swift születésnapja – 1667:
Író, szatírikus író. Az ő nevéhez fűződik a “Gulliver utazásai” c. könyv.

* Mark Twain születésnapja – 1813:
Író. Munkásságához tartoznak: Tom Sawyer kalandjai, vagy a Huckleberry Finn kalandjai.

Forrás: www.wikipedia.hu
Magyar életrajzi lexikonok

… hogyan kell jól izzadni…? avagy szaunázni egészségmegőrző céllal

“A szaunában minden méreg elfüstölög, és az epe megnyugszik.” (finn szólás)

Ahogyan előző blogbejegyzésemben megígértem a szaunázásról írok most, hiszen így télvíz idején igazán időszerű. Itt is azonban fontos, hogy hogyan szaunázzunk úgy, hogy az jótékony hatással legyen a szervezetünkre!?

szauna

Hetente egy-két óra a forró, száraz gőzben (szauna), vagy a párás melegben (gőzfürdő), méregtelenít, stresszoldó hatású, immunrendszer erősítő és a bőrünket is regenerálja.

Szaunázás jótékony hatásai:

  • fokozza a szív munkáját
  • javul a bőr vérellátása
  • a hörgők kitágulnak
  • immunrendszer erősödik: a szervezet ellenállóbb lesz a vírusokkal szemben
  • a verejtékezés miatt méregtelenítő hatása is van
  • gyorsul az anyagcsere
  • az izomzat ellazul
  • javul a vérkeringés
  • rugalmasabb lesz a bőr

Szaunázás szabályai:

– elegendő időt kell rászánni (min. 2 óra)
– éhesen, vagy jóllakottan nem ajánlott szaunázni
előtte zuhanyozni kell, majd szárazra törölni a testet
relaxációs testhelyzetben ajánlott szaunázni
– szauna után pótolni kell az elvesztett vízmennyiséget (gyümölcs-,
zöldséglé, tiszta víz)
– a szaunakabinból távozva hűtés következzen (zuhany, merülés)
– a szaunázást 10-15 perc pihenés kövesse az újabb melegedési,
izzadási fázis előtt
max. 3-szor lehet megismételni

 Várandósság és szoptatás alatt nem javasolják a használatát. Gyermekeknek 6 éves kor alatt szintén kerülendő. Magas vérnyomás és egyéb betegségek esetén is ki kell kérni a kezelőorvos véleményét.

Egyre több helyen találkozom már illóolajos szaunával, amit nagyon jónak tartok, hiszen a melegben még intenzívebben kijönnek az illatok, illetve az illóolajok jótékony hatásai is jobban érvényesülnek.

Légúttisztításra kiváló a rozmaring, a borsmenta, citrom, eukaliptusz radiata vagy a levendula illóolaj. Ez a szaunában vagy gőzfürdőben is nagyon jótékony hatású.

Ha bármelyik illóolaj érdekel, írjál az info@fitotitok.hu címre.

“Szép álmokat!” 19 tipp a pihentető alváshoz!

Nagyon fontos, hogy éjszaka teljesen kipihenjük magunkat, és feltöltődve kezdhessük a napot! Hét végén kezdődik az Advent időszak, ami együtt jár a pörgéssel, ezért is fontos ilyenkor, hogy rendesen kipihenjük magunkat!

alvás

1. tipp:

Válasszunk megfelelő matracot. Bár sokan mondják, hogy “csak a kemény matrac” jó, vagy “csak a puha matrac jó”, de ez egy tévhit, mindenki a saját igényének megfelelő típust és fajtát válassza.

2. tipp:

Válasszunk megfelelő párnát. Ha módunk és lehetőségünk van rá, érdemes “nyaktámasszal” ellátott párnát vásárolni, mivel a gerincünk egyenes marad, és nem emeli meg a fejünket a párna.

3. tipp:

Válasszunk megfelelő anyagú ágyneműt. Olyat érdemes, amelyiknek az anyaga pamut, hiszen ilyenkor elkerülhetjük a bőr irritációját, és a túlzott izzadást.

4. tipp:

A hálószobát szellőztessük ki a kora esti órákban, így a beáramlott friss levegő is sokat segít az elalvásban.

5. tipp:

A hálószoba hőmérséklete 2-3 fokkal legyen hűvösebb, mint ami a többi helyiségben van. A szakemberek szerint a kb. 18 fok a megfelelő.

6. tipp:

Alvás előtt közvetlenül ne tévézzünk, ne internetezzünk, és ne játsszunk a neten, mert ez felpörgeti az agyat, és utána sokkal tovább tart, hogy lecsillapítsuk az elménket.

7. tipp:

Olvassunk unalmas szakmai könyveket, cikkeket, amelyeken biztosan elalszunk:-)

8. tipp:

Az is sokat segít, ha nappal mozgunk, sportolunk.

9. tipp:

Elalvás előtt egy kis meditáció. Stresszoldás. Hallgassunk lágy, nyugtató zenét.

10. tipp:

Este vegyünk egy forró fürdőt, nyugtató fürdőadalékkal, pl.: levendula, macskagyökér

11. tipp:

Ha azt érezzük, hogy feszültek vagyunk, és nehéz napunk volt, akkor jót tesz egy kis stresszoldás, erre a legjobb megoldás a citromfű tea.

12. tipp:

Hideg párologtatóba 100%-os levendula illóolajat csepegtetünk – “jó éjszakát!” illóolajnak is nevezik. A levendula illóolaj segíti az elalvást, és hozzájárul a nyugodt, pihentető alváshoz.

13. tipp:

Tudtad, hogy a megfelelő szaunázás segít az alvászavar leküzdésében? A megfelelő szaunázásról a héten még írok, az egyik blogbejegyzésemben! Figyeld, ha érdekel, de feliratkozhatsz a hírlevelemre is, és akkor biztosan megkapod az információkat!

14. tipp:

Este hat óra körül vacsorázzunk, és ne együnk nehéz ételeket este, pl. köröm-pörköltet, zsíros ételeket, és természetesen ne együnk túl sokat sem!

15. tipp:

Este ne együnk csokoládét, édességet, mert az felpörgeti az agyat, és nehéz utána elaludni. Emellett pedig nagyon hízlal is.

16. tipp: GYEREKEKNEK, GYEREKSZOBÁBA

* hideg párologtatóba, 100%-os levendula illóolaj

* párna csücskére cseppentsünk 1-2 csepp 100%-os levendula illóolajat

* fürdővízbe (ne legyen túl forró a víz) tegyünk 2-3 csepp 100%-os levendula illóolajat

* ha 3 éves elmúlt, akkor lehet kamilla vagy citromfű tea – stresszoldásra

* Bach-virágesszenciák: 18. tippnél található

18. tipp:

Bach-virágesszenciák, amiket lehet használni, akár gyerekeknek, akár várandós anyáknak is:

  • 2. Rezgőnyár: Ha “a gyerekek nem akarnak egyedül maradni, sötétben aludni, mert félnek, de nem tudják mitől”

lehetséges fizikai tünetek pl: álmatlanság, alvászavar

  • 5. Kékgyökér: Ha “belső stabilitás hiánya…” van, az stresszhez, feszültséghez vezet

lehetséges fizikai tünetek pl.: idegesség, kimerültség

  • 6. Cseresznyeszilva: Ha “belsőleg feszült, robbanás előtti állapotot érez”

lehetséges fizikai tünetek pl.: nyugtalanság, ágybavizelés, dadogás, körömrágás

  • 11. Szilfa: ha túlzottan feszültnek, stresszesnek, túlterheltnek érzi magát

lehetséges fizikai tünetek pl.: stressz, kimerültség, torokfájás, álmatlanság

  • 29. Ernyős madártej: gyász, párkapcsolat vége

lehetséges fizikai tünetek pl.: kimerültség, álmatlanság

  • 35. Fehér vadgesztenye: állandóan visszatérő képek, gondolatok, amelyektől nem tud szabadulni

lehetséges fizikai tünetek pl.: fáradtság, stressz, fejfájás, álmatlanság

 19. tipp:

Figyeljünk arra, hogy a szobában sötét legyen! Minden fényforrást kapcsoljunk le, esetleg éjszakai jelzőfény maradhat – gyerekeknek fontos lehet.

Ha gyógynövényt, gyógynövénykeveréket, illóolajakat, hideg párologtatót vagy Bach-virágesszenciát szeretnél, kérlek írjál az info@fitotitok.hu címre, vagy a “Kapcsolat” menüpont alatt minden elérhetőséget megtalálsz!

Érdekesnek találod? Tetszett a bejegyzés?

Akkor iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy
* minden héten értesülhess az új blogbejegyzésekről, és minden újdonságunkról.
* két ajándékot küldhessek a “Gyógyító tápláléknövényekről” (2 db ingyenes tanulmány)
* 30 db levélből álló sorozatot elküldhessek Neked: gyógynövények, illóolajok, hidegen sajtolt olajok és Bach-virágesszenciák témban

Itt tudsz feliratkozni: http://www.fitotitok.hu/ajandek

Megérkezett a “JÓ ÉJSZAKÁT” illóolaj…:-))

AVAGY egy kiváló minőségű, magyar bio gazdaságban termesztett gyógynövény lepárlásából készült illóolaj! 100% tisztaságú, bio illóolaj!

Ez pedig a

LEVENDULA ILLÓOLAJ!

avagy Lavandula angustifolia

 

Sokoldalú felhasználásának, és tisztaságának köszönhetően a házi patika méltán legkedveltebb illóolaja.

Kiváló minősége miatt akár a gasztronómiában is használhatjuk, pl.: fagylaltokhoz, szörpökhöz, süteményekhez, lekvárokhoz.

Tisztasága miatt terápiás célokra is használják a francia aromaterápiában, szakemberek!

És hogy miért hívtam “jó éjszakát” illóolajnak? Álmatlanság ellen és a mély alvás elősegítésére tökéletesen alkalmas a szakemberek szerint – GYEREKEKNEK: párna csücskére cseppenteni egy-két cseppet belőle és nagyon nyugodt, pihentető alvásban lesz része. VAGY a hideg párologtatóra (amit már bemutattam, de a “Termékek” fül alatt megtaláljátok) cseppentve is hozzájárul egy “jóízű”, kellemes alváshoz.
Párologtatóban használva nagyon jó fertőtlenítő és légfrissítő.

De a következő területeken is nagyon jótékony hatása van, a szakemberek és a szakirodalom szerint:

* Fejfájás ellen – a halántékba masszírozva

* Kisebb égési sérüléseknél – a hűtés után, hámregenerációhoz

* Menstruációs görcsökre

* Csípésekre

* Kitűnő gombaölő – láb, kéz és körömgombásodás

* Tarkó merevség oldására

* Idegrendszert kiegyensúlyozására, lelki görcsoldásra

* Sebgyógyításra, acnéra, lábszárfekélyre

* Hajápolásra/beállítja a  faggyúmirigyet/

* Vírusos és bakteriális megbetegedésekre

Érdemes odafigyelni arra, hogy egy illóolaj rendkívül tömény koncentrációban van, ezért csak kis mennyiségben szabad használni, és a felhasználás előtt mindig kérdezzél meg egy szakembert, fitoterapeutát vagy aromaterapeutát.

Az illóolaj a mai naptól nálunk is megvásárolható: 5 ml, 10 ml, és 20 ml-es kiszerelésben.

További információkat itt találsz: Levendula

Ha kérdésed van, szívesen segítek, akár az illóolajjal, akár a rendeléssel kapcsolatban: info@fitotitok.hu

39. Elsősegély-csepp – Életmentő elixír

Edward Bach a 38 gyógyító esszencián kívül még egy keveréket is összeállított az ELSŐSEGÉLY-CSEPP-et. Ezt a keveréket ÉLETMENTŐ ELIXÍRNEK is szokták nevezni, és hogy miért, az hamarosan kiderül…

Ez a keverék öt virágból áll:

1. Napvirág (26.) – több információ itt
2. Cseresznyeszilva (6.) – több információ itt
3. Iszalag (9.) – több információ itt
4. Nebáncsvirág (18.) – több információ itt
5. Ernyős madártej (29.) – több információ itt

 

És hogy milyen problémák esetén ajánlott a használata?

* elsősorban vészhelyzetekben

* hirtelen jelentkező testi vagy lelki traumák esetén, amikor kifejezetten gyors segítségre van szükség

* rendkívül hatékony baleseteknél, balesetek utáni megrázkódtatás kezelésére

* műtét utáni regenerálódás esetén

* hirtelen előtörő fájdalmak esetén: fogfájás, fejfájás enyhítésére

* menstruációs panaszok, görcsök csillapítására

* allergiás rohamoknál

Külsőleg, akár borogatásként is:

* sebek,

* duzzanatok,

* csípések mérséklésére.

A testi panaszokon túl kifejezetten hatékony negatív lelkiállapotok esetén is:

* párkapcsolati válság

* haláleset

* rossz hírek

* megrázó élmények

* ijedtség

* súlyos stressz

* erős félelmek

* nagy családi veszekedések

Az elsősegély-csepp természetesen nem minden bajt gyógyít, csak célzottan Bach-virágterapeuta hatására szabad szedni, és csak és kizárólag rövid távon. Míg a többi esszencia hosszabb távon is alkalmazható, addig ez a keverék csak rövid időre használható.

Az elsősegély-csepp használata otthon, a munkahelyen, de akár kiránduláson is jó, ha veled van, hiszen a váratlan helyzetekben segít, és kis helyen elfér.

Súlyos balesetek és sérülések esetén azonban a cseppek szedése nem helyettesíti az alapos orvosi vizsgálatot.

Forrás:
– Bach-virágterápia szakmai tanfolyam
– Dr. Várhelyi Gábor-Szabó Norbert: A Bach-virágterápia zsebkönyve